Wat is natural movement concreet?

Published on: Jul 09 2013 by Pieter Derycke

Natural movement maakt gebruik van praktische en functionele bewegingen om je gezondheid te verbeteren. Wandelen, lopen en sprinten, bewegen op de grond, balanceren, klimmen, springen, werpen en vangen, heffen en dragen. Dit zijn de basisvaardigheden.

 

We leren correct, veilig en efficiënt bewegen en gebruiken deze praktische vaardigheden om onze conditie te verbeteren, zowel op vlak van kracht, weerstand als uithouding.

 

We leren door te spelen! Spelen is bij alle zoogdieren dé normale, natuurlijke leerwijze, en zeker ook voor de mens. Dus beeld je geen saaie, droge technische oefensessies in…

 

Een sessie start met een opwarming: rustig bewegen, gradueel opbouwend in intensiteit, herhalen van aangeleerde vaardigheden. Geen stretching of yoga houdingen, alleen natuurlijke, praktische bewegingsvormen.

 

Na de opwarming volgt een deel waar het accent ligt op aanleren en verbeteren van bewegingen. Leren balanceren op een gevallen boomstam, leren lopen, leren heffen, … Deze vaardigheden, eenmaal onder de knie, maken we complexer, combineren ze en integreren ze in een spel.

 

Daarna volgt het fysiek meest intensieve gedeelte van de training: de verworven praktische vaardigheden worden op een veilige manier opgedreven in intensiteit. Dit kan door een combinatie van bewegingsvaardigheden gedurende een aantal reeksen of minuten te herhalen of door een langer parcours af te leggen.

 

De intensiteit wordt steeds aangepast aan het persoonlijk niveau, zodat iedereen een goede, stevige maar gedoseerde training krijgt. We zijn niet bang van een stevige inspanning en van een uitdaging. We willen best wel wat zweet, maar bloed en tranen komen er zeker niet aan te pas.

 

We eindigen met een cooling down, laag intensieve bewegingen, rusthoudingen, een woordje uitleg en een goed gevoel!

 

 

Enkele voorbeelden:

 

 

 

 

 

-> ga door naar ‘Verschillende mogelijkheden’.