Waarom natural running?

Published on: Jul 09 2013 by Pieter Derycke

Lopen is natuurlijk. Dat blijkt ook uit de studie van ons lichaam, van onze mechaniek, van onze biologie. En ook uit onze voorgeschiedenis: de mens is een jager en verzamelaar en lopen is een belangrijke vaardigheid geweest voor onze voorouders.

 

Maar hoe komt het dan dat zoveel lopers geblesseerd raken? Afhankelijk van studie tot studie zijn 2/3 tot 3/4 van de mensen die lopen elk jaar geblesseerd. Dit geldt zowel voor elite lopers als start-to-runners.

 

Dit lijkt een beetje paradoxaal. Lopen is natuurlijk, maar is slecht voor je spieren en gewrichten. Schijn bedriegt: lopen is niet inherent slecht voor je lichaam, integendeel. Je moet het wel correct doen en daar wringt het schoentje (misschien letterlijk).

 

Mensen lopen niet goed. Veel mensen lopen te veel, te vaak, te lang en ze recupereren niet genoeg. Dat is niet bevorderlijk voor de gezondheid. Toch is dit mijns inziens geen volledige verklaring. Veel mensen lopen niet te veel, hebben gematigde trainingsschema’s en doelen, maar toch raken ze in de problemen.

 

Wat doen de mensen die niet te veel lopen dan wel fout? Simpel, hun loopstijl en -techniek is niet optimaal. Een goede loopstijl zorgt dat je met minimale inspanning een maximaal rendement krijgt. En minder blessureleed.

 

En dit is nu net wat we u aanbieden: leren lopen op een goede, efficiënte, gezonde en aangename wijze.

 

barefoot-running-versus-shoe-runningHoewel u geen hightech loopschoenen nodig hebt, is natural running niet gewoon uw schoenen uittrekken en lopen. Net zoals alle andere vaardigheden vergt dit bewuste aandacht, onbewuste feedback uit uw lichaam en tijd. Tijd om te leren en tijd om uw spier- en gewrichtsweefsels te laten aanpassen. De feedback die uw lichaam (proprioceptie en exteroceptie) krijgt wordt sterker naarmate u minder schoen om uw voeten hebt.

 

Voor de volledigheid, er zijn zeker nog elementen die bijdragen aan het grote blessurerisico bij lopen. Eerst een belangrijke mechanische factor: zelfs al loop je perfect natuurlijk, als je voor de rest van de tijd voornamelijk zit, dan beweeg je te eenzijdig. De mens is meer dan alleen maar een loper.

 

Andere levensstijlelementen zoals slaap en recuperatie, voeding, zonlicht, stress, psychosociale omstandigheden, nevenwerking van medicatie, …worden ook allemaal in verband gebracht met spier- en gewrichtsaandoeningen.

 

Loopstijl is dus maar een aspect, hoewel het een belangrijke factor kan zijn. Voor informatie over de andere factoren, kijk gerust op de natural movement pagina en op de blog.

 

 

-> ga door naar ‘Zeer korte noot over wetenschap en natural running’